|
|
Betingelser for skjærgårdscruise
Garanti og betingelser
Kroatiaperler er kun ansvarlig for å formidle avtale og
oppgjør mellom deltaker og arrangør.
Kroatiaperler eier ikke konseptet eller båtene og kan derfor ikke
bli holdt ansvarlig for andre omstendigheter. Ved aksept av avtalen
aksepterer deltaker samtidig betingelsene. Avtalen anses som akseptert
når Kroatiaperler mottar bestillingsskjema eller e-post fra
deltaker som bekrefter en bestilling.
Såfremt det er ledig plass på ønsket tur, er
bestillingen bindene. Kroatiaperler sender da bestillingsbekreftelse med
betalingsinformasjon i løpet av 2-3 virkedager. Hvis det ikke er
ledig plass på bestilt tur, vil Kroatiaperler sende et
uforpliktende tilbud om alternativ tur.
Hva er inkludert i prisen?
I beskrivelsen av hver tur er beskrevet hva prisene inkluderer. Blant
annet er overnatting i dobbel lugar, frokost, lunsj (varm mat; suppe
eller pasta som forrett og fisk eller kjøtt som hovedrett),
sengetøy og håndklær (ikke badehåndklær)
inkludert. Badehåndkle kan leies/kjøpes om bord.
Betalingsbetingelser
30 % av beløpet betales senest 5 dager etter inngåelse av
avtalen. Det resterende beløpet betales senest 40 dager
før avreise.
I tilfeller hvor betaling ikke skjer i tide vil reservasjonen bli
betraktet som avbestilt, og kreve gebyr etter satser beskrevet
under punktet Avbestilling/Endring. I slike tilfeller vil det
først bli sendt ut et varsel om dette på mail.
Ved bestillinger som gjelder avreise innen 40 dager, betales hele
beløpet samlet innen 5 dager. Betalingen må være inne
på Kroatiaperler’s konto før avreise.
Valutaendringer
Dersom valutaen i det land som turen avregnes i (EURO), endres i forhold
til den valuta som anvendes til deltakers betaling (NOK), kan prisen
etter avtalens inngåelse og innen turens start bli forhøyet
med den samme prosent som den anvendte valuta er steget med etter 1.
september året før - når prisene ble satt. Eventuell
endring vil bli fakturert deltaker senest 40 dager før avreise.
Dette forhold gir ikke deltaker rett til å annullere avtalen,
såfremt prisøkningen ikke overskrider 10 %. Hvis den
anvendte valuta (EURO) har sunket siden 1. september året
før og frem til siste innbetaling skal finne sted, kan deltaker
på tilsvarende måte kreve at prisen blir redusert med samme
prosent som den anvendte valuta har sunket med. Kravet må stilles
Kroatiaperler pr e-post senest 45 dager før avreise. Et krav som
overskrider 10 % prisreduksjon gir Kroatiaperler rett til å
annullere avtalen.
Avbestilling / Endring
Bestillingen er bindene og kan ikke avbestilles uten at det kreves gebyr
etter følgende satser:
Om avbestilling finner sted innen 7 dager betales et gebyr på
kr. 500,- pr bestilling.
Ved avbestilling senere enn 7 dager fra bestillingsdato, men mer enn 40
dager før ankomst, betales 30% i honorar (dvs. at innbetalt beløp ikke betales tilbake).
I tilfelle avbestilling mindre enn 40 dager før avreise, eller hvis
deltaker ikke møter ved avgang eller mangler nødvendige
reisedokumenter, betales full pris.
Det anbefales å kjøpe forsikring som dekker eventuell avbestilling ved sykdom.
Kroatiaperler gjør oppmerksom på at det ikke er
angrerett ved kjøp av de produkter vi leverer, ref. unntak i
Angrerettloven (§ 19, kapittel 5).
Ved eventuell endring av bestilling etter at bestillingsbekreftelsen er
mottatt og frem til 40 dager før avreise, betales et gebyr
på 500,- kroner pr bestilling – hvis endringen er mulig å
gjennomføre. Etter den tid kan endringer normalt ikke
gjøres. Arrangør forbeholder seg retten til å
gjøre endringer i reiseruten, avhengig av vind og
værforhold eller organisatoriske krav.
Ved kansellering av tur
I tilfelle det blir for få påmeldte slik at turen må
avlyses fra arrangørens side refunderes innbetalt beløp.
Avgjørelse på om turen skal kanselleres pga. for få
påmeldte (se regler for hver tur)gjøres senest 3 uker
før avreise. Innbetalt beløp vil i så fall i sin
helhet bli tilbakebetalt deltaker, hvis ikke deltaker ønsker
å være med på en annen tilbudt avgang. Utover dette
forbeholder arrangør seg retten til å avlyse turen hvis det
oppstår situasjoner som er utenfor arrangør sin kontroll og
som gjør det umulig eller utilrådelig å
gjennomføre turen.
Det er stilt tilfredsstillende kroatisk reisegaranti av ansvarlig
arrangør Katarina Line d.o.o.
Mangler og klager
Dersom deltaker finner mangler ved produktet må arrangørens
representanter på turen gjøres oppmerksom på dette
umiddelbart, slik at de har mulighet for å rette opp mangelen,
utbedre eller kompensere for denne så raskt som mulig. Dersom
mangelen ikke kan rettes eller kompenseres for på stedet og er av
en betydelig art, kan deltager sende en skriftlig klage til
Kroatiaperler senest 10 dager etter at turen er avsluttet. Kroatiaperler
kan ikke vurdere kompensasjon for eventuelle mangler som ikke er blitt
fremmet til arrangørens representanter på stedet.
Dersom produktet ikke svarer til forventingene, ønsker
Kroatiaperler å bli informert om dette.
Deltakers plikter
Deltaker er ansvarlig for å ta med seg de nødvendige
reisedokument (pass og billetter) og har selv ansvar for disse under
turen. Pass skal leveres til kapteinen for registrering på den
første dagen av cruiset.
Deltaker bør selv før avreise vurdere om
reiseforsikring og ulykkesforsikring
er tilfredsstillende. Forsikring bør også dekke en
eventuell hjemtransport ved ulykke/sykdom.
Deltaker plikter å ta hensyn til medreisende og opptre på en
slik måte at det ikke er til sjenanse for andre eller skaper
sikkerhetsmessige eller andre problemer for de medreisende eller
arrangør. Grovt brudd på disse bestemmelsene gir
arrangøren rett til å vurdere hjemsendelse for deltakers
regning. Passasjerene plikter å overholde skipet regler og
kapteinen er ansvarlig for sikkerheten til alle passasjerene og
besetningen. Kapteinen har rett til å endre reiseruten i tilfelle
dårlig vær eller lignende upassende forhold i havner for
å ivareta sikkerheten ombord.
Regler om bord:
- Hopping eller dykking fra båten når den er i fart er
strengt forbudt. Av sikkerhetsmessige grunner er klatring i mastene
også forbudt.
- Hvis uvær bes passasjerene om å være forsiktig
med å bevege seg på dekk. Gulvene kan ofte være
våte og glatte. Passasjerer bør være ekstra
forsiktig når de skal gå i land eller om bord, og spesielt
gjelder dette hvis båtene ligger utenpå andre båter
når de ligger i havn. Mannskapet kan spørres om bistand
hvis behov. Bevegelse mellom skipene og avstigning og ombordstigning
må foretas på eget ansvar, og det må utøves
forsiktighet.
- Sikkerhetsbelter og redningsvester er plassert under setene i
spisestue eller under køyer i lugarene (avhengig av hvilken
båt).
- Siden det kan være lydt om bord bes alle passasjerer om
å ta hensyn til andre. Det er spesielt viktig å ta hensyn
til nattero – og midnatt er det offisielle tidspunktet det skal
være rolig fra. I nasjonalparker kan det være behov for
tidligere nattero – og beskjed vil i så fall bli gitt.
- Røyking i restaurantområdet og i lugarene er ikke
tillatt, og hvis man røyker på dekk er det forbudt
å kaste sigarettsneiper i sjøen.
- Sengetøy må ikke tas ut av lugarene.
- Det er kun toalettpapir som skal kastes i toalettene.
- Det er ikke tillatt å ta med mat og drikke ombord i
båtene. Dette inkluderer alle drikke- og matvarer som er
kjøpt på land i anløpshavner. Det eneste unntaket
er: personlig pleie, flytende medisin, matvarer spesielt for spedbarn
og matvarer til spesielle dietter. Typiske regionale produkter som er
kjøpt under besøk i havnene vil bli lagret om bord for
å bli returnert til passasjerer på slutten av cruiset.
- Hver passasjer må respektere oppmøtetider for f.eks.
måltider og avgang.
- Eventuelle skader gjort av passasjeren må kompenseres for til
kapteinen. Mistet lugar nøkkel vil bli belastet 150,- HRK per
nøkkel.
- Det er strengt forbudt å kaste søppel i sjøen.
- Ferskvann er en begrenset ressurs om bord i båt, derfor
må hver passasjer være rasjonell med sin bruk av vann. Det
samme gjelder bruk av strøm om bord.
- Under overfart må koøyene i lugarene være
lukket. Dette for at det ikke skal komme sjøvann inn i lugaren.
Tilbake til skjærgårdscruise
|
|